5 tips ter voorkoming van stress

Heb je nog zoveel zaken die je moet regelen of deadlines die je moet halen? Zowel privé als zakelijk? Je schiet gemakkelijk in de stress? Je bent zeker niet de enige! Hierbij 5 tips om stress te voorkomen.

Schermafbeelding 2016-04-26 om 11.13.39

Blijf gezond leven
Het stresshormoon cortisol zorgt ervoor dat je extra veel trek krijgt in zoet en vet eten. Zoet en vet eten zorgt er vervolgens voor dat je nog meer cortisol aanmaakt. Hierdoor ervaart je lichaam nóg meer stress. Een vicieuze cirkel die bij sommige mensen zelfs leidt tot ernstig overgewicht. Je kan de aanmaak van cortisol weer laten dalen door te zorgen voor voldoende lichaamsbeweging. Voldoende slaap zorgt er ook voor dat de cortisolspiegel binnen de grenzen blijft. Wanneer je teveel of te weinig slaapt levert dat dus stress op voor je lichaam.

Kijk goed naar de factoren die stress veroorzaken en herken de lichamelijke signalen
Kortdurende stress? Dat is geen probleem. Verschillende hormonen, waaronder cortisol, zorgen er juist voor dat je geheugen zelfs tijdelijk wat beter wordt. Cortisol helpt het lichaam om een prestatie te leveren. Het is toch mooi dat je denkprocessen op bepaalde momenten van stress juist beter gaan.
Wanneer de stress echter te lang duurt heeft cortisol een aantal nadelige effecten waaronder een hoge bloedsuikerspiegel, hoge bloeddruk en meer buikvet. Naast het feit dat langdurige stress vervelend is kan het dus ook gevaarlijk zijn. Belangrijk om te weten welke situaties en omstandigheden stress opleveren en hoe je hierop reageert. Welke signalen herken je? Vaak zie je dat de spanning zich concentreert in de nek- en schouderspieren en in de onderrug.

Zorg voor voldoende momenten van ontspanning
Herken je dat je tijdens een periode van langdurige stress sneller vatbaar bent voor bijvoorbeeld een griepje? De verlaagde weerstand is het gevolg van chronisch sterk verhoogde stresshormonen. Daarnaast vind afbraak van de spieren plaats en komt er vet voor terug.
Om langdurige stress te vermijden is het belangrijk om momenten van ontspanning in te bouwen. Dat je al langdurig last hebt van stress betekent dat je rustige momenten bewust moet inplannen. Het helpt je niet alleen om bij te komen maar ook om beter te presteren!

Timemanagement
Heb je een meterslange lijst met zaken die je nog moet doen? Kijk dan eens wat er nu werkelijk moet gebeuren. Het is een kwestie van prioriteren. Bekijk je lijst eens goed en bepaal voor jezelf wat er wèl belangrijk is en wat er van de lijst geschrapt kan worden. Zet het belangrijkste bovenaan de lijst en doe niet alles in één dag. Dat maakt het overzichtelijker en het voelt fijn wanneer je zaken kan afronden. Het gaat er niet om dat je harder werkt maar slimmer!

Look at the bright side
Ondanks het feit dat je natuurlijk niet je gehele ’to do-lijst’ in de prullenmand kan gooien kan je er wel anders naar kijken. Je zal meer plezier beleven aan het doen van dingen die je leuk vindt. Kijk je er tegenop of ga je het zien als een uitdaging? Het laatste zal de stress reduceren. En hoe fijn is het om iets gedaan te krijgen waarvan je dacht dat je het niet kan? Ben jij een ’droeftoeter’ of een ’prettetter’?

Reacties zijn gesloten.