Omgaan met onbegrepen en verward gedrag
Als je het niet begrijpt, vraag ’t dan
Deze training is geschikt voor elke werknemer die in direct contact is met cliënten of bewoners met dementie. Mensen met dementie doen soms dingen die je niet begrijpt. Zo’n 80 tot 90 procent van de mensen met dementie, vertoont vroeg of laat dit zogenaamde probleemgedrag. Bovendien kan deze training van toepassing zijn voor werknemers in andere sectoren die te maken hebben met verward gedrag.
Je wilt dat je medewerkers goed kunnen inspelen op dit gedrag. Zo voorkom je dat er miscommunicatie of agressie ontstaat. Deze praktische training geeft jouw medewerkers alle benodigde handvatten mee om bij onbegrepen of verward gedrag correct te kunnen handelen.
Resultaat
Na afloop van deze training:
- Kun je probleemgedrag tijdig signaleren en reageren
- Ben je in staat empathisch en effectief te reageren
- Weet je verbale en non-verbale communicatie strategisch in te zetten
- Ben je in staat zelf rustig te blijven bij onbegrepen gedrag
- Kun je een professionele houding innemen in het werken met onbegrepen gedrag
Programma
Het onderstaande programma bevat een aantal standaard thema’s. Als specialist in maatwerk trainingen – zowel op trainingslocatie als incompany – passen we de inhoud graag aan op basis van jouw specifieke praktijksituatie en leerbehoeften.
Signaleren
- Wat is onbegrepen gedrag
- Waarnemen en reageren
- Wat doet spanning met mij
Hoe om te gaan met verschillende vormen van onbegrepen of verward gedrag
- Hoe zelf rustig blijven
- Verbale en non-verbale communicatie
- Contact maken
- Luisteren, samenvatten en doorvragen
- Escalerend en de-escalerend gedrag
Toepassen in de praktijk
- Oefenen met een trainingsacteur